Deze opleiding geven jou een basis voor in de marketing branche
Marketing is een hele bedrijfstak op zich. elke dag zijn er weer vele mensen bezig met producten ana jou te verkopen onder andere door middel van zoekmachine marketing. Vroeger ging marketing over tijdschriften of reclames op televisie maar tegenwoordig zijn er zoveel manieren van marketing. Daarom zijn ook genoeg opleidingen en certificaten te behalen in deze branche. In dit artikel noemen we een aantal.
Opleidingen op alle niveau’s
Op alle niveaus, MBO, HBO of WO zijn er opleidingen die zich specialiseren in de marketing en de optimalisering hiervan voor bedrijven. Voor het WO zijn dit vooral masters die na een bachelor is bijvoorbeeld Bedrijfskunde of Communicatiewetenschappen gedaan kunnen worden.
Op het HBO heb je bijvoorbeeld de opleiding de opleiding Communicatie waarbij het gaat om de manier van communiceren op gebied van goede doelen maar ook zeker in de marketing. Daarbij leer je dus ook veel directe communicatie maar ook marketing door middel van geluiden, kleuren, plaatjes enzovoort. Zo een opleiding kan heel erg handig zijn voor een brede basis op gebied van communicatie tussen allerlei partijen, of dit nu twee mensen zijn die in discussie zijn of de communicatie van een bedrijf naar zijn klanten over een defect product. Al deze manieren van communiceren kunnen bij een bepaalde vlak van marketing passen. Hierbij past ook zeker het stukje internet marketing omdat dit tegenwoordig een hele goede manier is van opvallen op het internet.
Op het MBO heb je opleidingen als grafische vormgeving waarbij je heel erg praktisch leert hoe je met behulp van beelden en andere manieren een commerciële boodschap kunt overgeven maar dit wordt ook zeker gebruikt bij de marketing van niet commerciële communicatie van bijvoorbeeld goede doelen of non-profit organisaties.
Allerlei verschillende skills ontwikkelen
In de genoemde opleidingen en in principe alle marketing gerichte opleidingen leer je veel sociale en communicatieve skills. Deze heb je natuurlijk wel nodig voor het goed overbrengen van een boodschap, of deze nu commercieel is of niet. Ook ontwikkel je analyserende skills op het vlak van andere marketing analyseren en hier iets uit te leren en de boodschap proberen te onthalen. Dit is ook belangrijk om jouw eigen werk te kunnen analyseren en bijvoorbeeld te verbeteren.